Aktualności

Islandzki test wyrobów MORE 4X4
Początek Testów 2008-02-08
Na początku 2008 roku w naszej ofercie pojawiło się sporo nowych akcesoriów off-road.
Wprowadziliśmy do obrotu namioty dachowe, kotwice, bagażniki aluminiowe i
nowy, najmocniejszy obecnie na rynku model wyciągarki MORE 4X4 16800
PRO. W celu lepszej prezentacji produktów oraz przetestowania ich w
trudnych warunkach, rozpoczeliśmy w pierwszym kwartale 2008 roku program
o nazwie: Islandzki test wyrobów MORE 4X4. Realizację
programu testów rozpoczęliśmy w połowie lutego a pełne wyniki testów
zaprezentowane zostaną po zakończeniu wyprawy Iceland Expedition 2008,
która odbędzie się w pierwszej połowie lipca tego roku.
Jednym z celów, jakie postawili przed sobą uczestnicy wyprawy Iceland
Expedition 2008 jest przeprowadzenie na zlecenie Monthana Off-Road
Equipment – MORE 4X4 rzetelnych testów wybranych wyrobów tej marki.
Surowe warunki klimatyczne panujące na wyspie oraz wybitnie off-road`owy
charakter terenu, po którym poruszać się będą uczestnicy wyprawy,
znakomicie nadają się do tego typu celów. Oprócz testu wyciągarki MORE
4X4 16800 PRO czy nowego modelu kompresora MORE 4X4 K`160, który pojawi
się na rynku jesienią, ocenie poddane zostaną także walory
eksploatacyjne produktów np. namiotów dachowych. Uczestnicy obserwować
będą między innymi zachowanie się namiotów podczas silnych wiatrów i
deszczu. Przetestowana zostanie kotwica uniwersalna MORE 4X4 oraz
zachowanie się wyciągarki podczas pracy w trudnych warunkach.
Po powrocie z wyprawy wszystkie testowane produkty poddane zostaną
surowej ocenie a pełne wyniki testów dostępne będą w drugiej połowie
lipca 2008 roku. Poniżej lista zadań i testów.
SA
Zakończenie Testów 2008-07-22
Iceland Expedition 2008 zakończyła się w połowie lipca 2008 roku. Jedno z
zadań, jakie postawiono przed członkami expedycji - testy produktów
MORE 4X4 - zostało wykonane i zakończyło się powodzeniem. Land Rovery
wyposażone w nasze akcesoria przetrwały na Islandii i dotarły
szczęśliwie do domu. Jednym z testowanych produktów były namioty dachowe
MORE 4X4, które podczas wyprawy narażone były na szalone warunki
pogodowe panujące na wyspie. Na Wyspach Owczych, podczas podróży na
Islandię namioty przeszły prawdziwy test – 7 stopni w skali Bouforta.
Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi wynikami testów, które oficjalnie uznajemy za zakończone.
SA
Islandzki Test Wyrobów MORE 4X4 – Testy i zadania
Test nr 1: Namiot dachowy MORE 4X4 ( 9 zadań testowych )
1) Sprawdzenie szczelności pokrowca namiotu w czasie ulewnego deszczu, w temperaturze od 0 do 5 C, przy prędkościach do 160 km/h. Test przeprowadzany był przez okres 5 dni podróżowania w trasie. Wynik testu: 08.02.2008r: Przedmiotem testu było sprawdzenie, czy podczas nadmiernej prędkości i ulewnego deszczu, woda nie dostanie się pod plandekę/pokrowiec namiotu. Pokrowiec wykonany jest z materiału obustronnie pokrytego warstwą nieprzepuszczającą wody, posiada okap, który powoduje , że najniższymi punktami złożonego namiotu są brzegi plandeki a dwa pasy spinające namiot z zewnątrz, służą także do spinania namiotu tak, żeby podczas jazdy nie dostawało się do jego wnętrza powietrze. Test zakończył się oceną pozytywną, wnętrze namiotu było suche.
2) Sprawdzenie szczelności tropiku oraz namiotu po ulewnym deszczu. Wynik testu: 23.07.2008r: Tropik jest całkowicie wodoodporny, natomiast sam namiot po dwóch dniach niewłaściwej eksploatacji (bez tropiku) traci wodoodporność. Przeprowadzony celowo test namiotu bez tropiku dowiódł, że namiot nawet pozbawiony tropiku jest w stanie zapewnić bezpieczne schronienie. Test zakończony oceną pozytywną.
3) Sprawdzenie odprowadzania pary wodnej z wnętrza namiotu, podczas siedmiodniowej eksploatacji (dwie osoby). Wynik testu: 23.07.2008r: Dzięki odpowietrznikowi umieszczonemu pod sufitem namiotu para wodna nie gromadzi się w jego wnętrzu. Test zakończony oceną pozytywną
4) Ocena trwałości i wytrzymałości eksploatacyjnej elementów aluminiowych i nierdzewnych zastosowanych w namiocie, po tygodniowym okresie eksploatacji. Wynik testu: 23.07.2008r: W czasie trwania testu nie odnotowaliśmy żadnych uszkodzeń ani konstrukcji ani poszycia namiotu. Test zakończony powodzeniem.
5) Ocena trwałości i wytrzymałości eksploatacyjnej elementów materiałowych, pasków, rzepów, zamków błyskawicznych, moskitier, materaca i jego obicia oraz pozostałych elementów zastosowanych w namiocie, po tygodniowym okresie eksploatacji. Wynik testu: 23.07.2008r: Test przeprowadzony na Islandii i zakończony powodzeniem. Wszelkie paski, zapięcia, zamki,okucia czy szwy namiotu zachowują swoje dotychczasowe właściwości. Mimo trudnych warunków panujących na Islandii dwa testowane namioty dachowe wróciły z wyprawy bez uszkodzeń.
6) Ocena walorów użytkowych namiotu podczas eksploatacji w warunkach islandziego lata przez okres tygodnia. Wynik testu: 23.07.2008 r: Materac jest wygodny pomimo tylko 7 cm grubości. Pomocne okazują się schowki/kieszenie. Wszystkie zamki i moskitiery działają bez zarzutu.
7) Ocena odporności namiotu i komfortu eksploatacji podczas wietrznej pogody. Wynik testu: 23.07.2008 r: Namioty użytkowane na Iceland Expedition 2008 przeszły trudne warunki pogodowe panujące na wyspie bez strat i uszkodzeń. Podczas naprawdę silnych wiatrów dobrze jest zastosować dostarczone z namiotem odciągi w celu napięcia i przymocowania konstrukcji do podłoża, podobnie jak robi się to w przypadku tradycyjnych namiotów. Podczas wiatru o sile 7 Bouforta namioty przeszły przez prawdziwie ekstrmalne przeciążenia i przetrwały. Test zakończony powodzeniem.
8) Ocena zachowania się samochodu z zamontowanym namiotem, podczas pokonywania zakrętów oraz prędkości ponad 150 km/h. Wynik testu: 08.02.2008 r: Gabaryty namiotu powodują opór powietrza, który zauważalny jest dopiero przy prędkościach powyżej 100 km/h. Ma na to wpływ głównie słaba aerodynamika namiotu w pokrowcu. Opory powietrza, przy większych prędkościach spowodowały spadek prędkości maksymalnej dla testującego pojazdu Toyota Land Cruiser Prado (90-tka) z: 190 km/h na 175 km/h. Waga namiotu 36 kg tylko nieznacznie wpływa na odczucia z jazdy przy pokonywaniu zakrętów. Mamy wrażenie, że auto zachowuje się odrobinę inaczej i bardziej wychyla się na zakrętach. Nie ma to znaczenia i jest praktycznie niewyczuwalne przy prędkości w zakręcie do 80 km/h. Powyżej tej prędkości ostre zakręty należy pokonywać z odrobinę mniejszą, niż zazwyczaj prędkością. Reasumując: Waga namiotu w nieznacznym stopniu wpływa na odczucia z jazdy. Dla porównania: koło zapasowe umieszczone na dachu pojazdu daje podobne lub większe odczucie bujania się auta na zakrętach. Gabaryty namiotu w pokrowcu i osłabiona aerodynamika pojazdu z namiotem odczuwalne są powyżej prędkości 100 km/h. Zużycie paliwa wzrasta o ok. 10%.
9) Sprawdzenie wytrzymałości konstrukcji podczas przeciążenia namiotu (cztery dorosłe osoby), masa ok. 270 kg. Wynik testu: 23.07.2008 r: Test zakończony powodzeniem. Z oględzin namiotu w czasie testu wynika, że najsłabszym elementem konstrukcji może okazać się samo mocowanie np. do relingów. Uchwyty namiotu są wystarczająco mocne, jednak relingi samochodowe przeznaczone są z reguły do mniejszych obciążeń. Stąd zawsze zalecać będziemy montaż namiotu do bagażników dachowych.
Test nr 2: Kotwica uniwersalna MORE 4X4 ( 3 zadania testowe )
1)Ocena produktu, pod względem konstrukcji, rozkładania i przechowywania . Wynik testu: 04.03.2008 r: Kotwica, po złożeniu stanowi stosunkowo zwartą konstrukcję. Z pewnością w porównaniu z innymi wyrobami tego typu, dostępnymi na rynku, kotwica MORE 4X4 daje dużo większe możliwości zapakowania jej w bagażniku auta terenowego. Konstrukcja zakłada użytkowanie w różnych podłożach . W celu dobrania odpowiedniego kąta kotwicy do odpowiedniego podłoża (sypki piasek, żwir oraz ziemia ) należy przestawić w odpowiednią pozycję sworzeń regulacyjny. Kotwica przewidziana jest do obciążenia 12000 lbs czyli ok. 5,4 tony. Jest to produkt, który zabiera stanowczo mniej miejsca w przestrzeni bagażowej od konkurentów, co pozwala zabrać go na daleką wyprawę. Elementy nośne kotwicy są wykonane w technice odlewniczej, co zapewnia konstrukcji dodatkową sztywność i odporność na wyginanie się elementów urządzenia podczas pracy. Test zakończył się wstępną oceną pozytywną konstrukcji kotwicy.
2) Ocena zabezpieczeń antykorozyjnych kotwicy. Wynik testu: 04.03.2008r: Kotwica jest w całości ocynkowana galwanicznie. Taki sposób cynkowania zapewnia stosunkowo grubą warstwę cynku, pokrywającą kotwicę. Newralgicznym elementem, jeżeli chodzi o zabezpieczenia antykorozyjne, z pewnością okaże się oś kotwicy wraz z elementami ruchomymi płaszcza kotwicy. Tu bowiem dochodzić będzie do wycierania się cynku z powierzchni stalowych i w rezultacie do korozji. Przy tego typu urządzeniach niezbędne będzie: rozkręcenie przed każdym sezonem kotwicy i zabezpieczenie miejsc ruchomych, narażonych na ścieranie się, smarem.
3) Test kotwicy na przeciążenie. Wynik testu: 23.07.2008 r: Nie udało się stworzyć warunków do testu przeciążenia. Podczas kilkukrotnego wyciąganie się z wykorzystaniem kotwicy auto było „zakopane zbyt słabo”, żeby można było mówić o przeciążeniu.
Test nr 3: Wyciągarka MORE 4X4 PRO 16800/12V ( 6 zadań testowych )
1)Ocena zabezpieczeń wodoodpornych urządzenia. Wynik testu: 02.03.2008 r: Ocena dotyczy wyciągarki MORE 4X4 PRO 16800 o uciągu 7600 kg. Wyciągarka posiada łożyskowanie oparte na łożyskach kulkowych, zamkniętych. Dodatkowe uszczelnienie dotyczy strefy łączenia bębna z przekładnią i silnikiem. W podporach obu podzespołów umieszczono uszczelki gumowe, które zapobiegają dostawaniu się nieczystości do hamulca wyciągarki, wnętrza przekładni planetarnej oraz do łożysk bębna. To nowatorskie rozwiązanie techniczne, które będziemy dokładniej obserwować. Jeśli nawet nie okaże się wystarczającym zabezpieczeniem urządzenia przed wodą, to z pewnością spowoduje większą wytrzymałość łożysk bębna na ścieranie się oraz zabezpieczy przekładnię planetarną wyciągarki przed dostawaniem się do niej substancji ciernej, czyli błota bądź żwiru. Smar użyty w przekładni jest smarem wodoodpornym. Test zakończył się oceną pozytywną zabezpieczeń wodoodpornych wyciągarki.
2) Ocena budowy przekładni planetarnej oraz hamulca. Wynik testu: 02.03.2008
r: Przekładnia planetarna i zestaw hamulca są dodatkowo zabezpieczone
przed wodą uszczelniaczami w strefie łączenia podpora/bęben. Rozwiązanie
to będzie miało wpływ, przede wszystkim na żywotność zabezpieczonych
podzespołów. Hamulec zabudowany jest w bębnie wyciągarki i jest hamulcem
odśrodkowym, automatycznym. Powierzchnia hamująca ( bierznia), wykonana
ze stali gatunkowej, posiada 3 oringi gumowe, służące stabilizacji i
wyciszeniu pracy hamulca. Zasada działania, oparta jest na odśrodkowym
rozpieraniu trzech wałków umieszczonych w łożach , wzglądem bierzni. To
rozwiązanie, znane ze wszystkich modeli wyciągarek MORE 4X4, cechuje się
wydłużoną trwałością w porównaniu z innymi rozwiązaniami, stosowanymi w
wyciągarkach elektrycznych. Awarie tego typu hamulców odśrodkowych
zdarzają się sporadycznie a wyeksploatowaniu ulegają jedynie wałki oraz
oringi.
Przekładnia zastosowana w urządzeniu to przekładnia trzystopniowa,
planetarna, o przełożeniu
312,4 :1. Poszczególne sekcje przekładni wykonane są ze stali
gatunkowej, podobnie jak zazębienia sprzęgła, zarówno ostatniej sekcji
przekładni, jak i zazębienia w podporze. Te ostatnie, mocowane są do
podpory za pomocą 10 śrub. Sprzęgło zastosowane w urządzeniu jest
sprzęgłem kłowym , niepozwalającym na rozpięcie sprzęgła podczas gdy
lina wyciągarki jest napięta. Test zakończył się oceną pozytywną
elementów przekładni i hamulca wyciągarki.
3) Ocena układu elektrycznego wyciągarki MORE 4X4 16800 PRO . Wynik testu: 02.03.2008 r: Wyciągarka posiada silnik szeregowy prądu stałego, 12 lub 24 V zależnie od modelu. Łożyskowanie silnika oparte jest na łożyskach kulkowych, zamkniętych co z pewnością wydłuża czas eksploatacji silnika a także ma wpływ na jego kulturę pracy. Silnik posiada metalowy, ocynkowany szczotkotrzymacz w układzie czteroszczotkowym. Na szczególną uwagę zasługuje zestaw przekaźników a w tym przypadku jeden przekaźnik zbiorczy o podwyższonej mocy 450 A. Ponadto, przekaźnik zabezpieczony jest przed wodą uszczelką gumową. Istotnym szczegółem, na który warto zwrócić uwagę jest fakt, że przekaźnik MORE 4X4 PRO jest rozbieralny, co oznacza, że mamy dostęp do styków urządzenia. Wydaje się to bardzo przydatne szczególnie w przypadku potrzeby uruchomienia niesprawnego przekaźnika w warunkach terenowych. Ponadto pozwala to nam, na utrzymywanie styków przekaźnika w dobrym stanie w czasie trwania całego sezonu. Test zakończył się oceną pozytywną układu elektrycznego wyciągarki.
4) Test terenowy urządzenia. Ocena nagrzewania się silnika i styków układu elektrycznego wyciągarki podczas przeciążenia. Wynik testu: 23.07.2008 r: Zastosowany w wyciągarce mocny silnik i wysoki stopień przełożenia powodują, że urządzenie "nie męczy się" podczas długotrwałej pracy. Nie odnotowaliśmy podczas testów objawu grzania się silnika czy przekaźnika PRO.
5) Ocena stanu mechanizmów wyciągarki po wykonaniu ok. 20 cykli pracy, gdzie za 1 cykl pracy uważa się: rozwinięcie liny, wciągnięcie auta przy użyciu wyciągarki na odcinku nie mniej niż 3 m oraz zwinięcie liny. Wynik testu: 23.07.2008 r: Po zakończeniu testu wyciągarka trafiła do serwisu celem oceny wnętrza urządzenia. Ocenialiśmy stan zębatek i wnętrza silnika. Nie odnotowaliśmy śladów pracy urządzenia. Wnętrze silnika i przekładni pozbawione uszkodzeń i śladów pracy. Smar bez wody, brak zużycia wałków hamulca. Test zakończony powodzeniem.
6) Ocena stanu elementów chromowanych po okresie trzymiesięcznej eksploatacji. Wynik testu: 23.07.2008r: Po dwumiesięcznym okresie eksploatacji jedyne ślady korozji pojawiły się na śrubach prętów spinających podpory wyciągarki oraz na śrubach montażowych, które nie posiadają zabezpieczenia antykorozyjnego z racji twardości (śruby czarne).
TEST nr 4: Bagażnik aluminiowy MORE 4X4 (6 zadań testowych)
1) Sprawdzenie wytrzymałości bagażnika, dla ociążenia dwojgiem dorosłych ludzi o łącznej masie ok. 145 kg. Wynik testu: 16.02.2008 r: W teście brały udział cztery dorosłe osoby. Dwie, o masie 145 kg weszły na bagażnik i miały za zadanie bujać pojazdem (Toyota LC 90). Pozostałe dwie osoby oceniały ruch bagażnika na boki pojazdu. Dla ułatwienia sobie kontroli, osoby sprawdzające sztywność konstrukcji, dotykały łączenia łap z bagażnikiem i łap z rynienkami pojazdu. Test zakończył się oceną pozytywną jeżeli chodzi o sztywność konstrukcji zamontowanego bagażnika.
2) Sprawdzenie wszelkich połączeń skręcanych bagażnika po eksploatacji w okresie miesiąca czasu od montażu bagażnika. Wynik testu: 16.03.2008r: Bagażnik został zmontowany i założony na dach samochodu Toyota Land Cruiser Prado przy użyciu standardowych śrub, dostępnych w zestawie i bez stosowania kleju do śrub. Po miesiącu, kontroli poddane zostały wszystkie elementy skręcane konstrukcji oraz łap. Bagażnik w tym czasie pokonał na dachu samochodu 1497 km oraz czterokrotnie brał udział w teście nr 4/p1. Wynik testu zakończył się oceną pozytywną. Żadne śruby bagażnika nie były poluzowane ani odkręcone, jednak ze względu na nieobciążanie bagażnika w czasie trwania testu, postanowiliścmy ponownie zbadać połączenia konstrukcji bagażnika w późniejszym terminie, po przetestowaniu produktu w warunkach wyprawy.
3) Ocena stanu elementów niealuminiowych bagażnika pod względem korozji po okresie trzymiesięcznej eksploatacji. Wynik testu: 23.07.2008r: Test zakończony powodzeniem. Nigdzie na bagażniku nie wystąpiły ślady korozji.
4) Ocena stanu powierzchni aluminiowych pod względem wytrzymałości na wgniecenia, powstałe w wyniku uderzeń o bagażnik gałęzi. Wynik testu: 23.07.2008r: Test zakończony powodzeniem. Pomimo częstego kontaktu z gałęziami podczas testów powłoki zewnętrzne bagażnika nie uległy wgnieceniom. Dopiero oparcie samochodu o drzewo spowodowało wygięcie się jednego z elementów.
5) Ocena zachowania się bagażnika podczas nadmiernych prędkości (ponad 100 km/h). Wynik testu: 23.02.2008r : Bagażnik zamontowany na samachodzie Toyota Land Cruiser Prado ( 90’tka) sprawdzany był na drodze szybkiego ruchu. Pierwsze dźwięki przepływającego przez bagażnik powietrza słychać przy prędkości ok. 100 km/h. Wyraźnie słyszalny dźwięk ciętego powietrza od 130 km/h a powyżej 160 km/h dźwięki stają się wyraźnie słyszalne dla kierującego.
6) Ocena stabilności samochodu z zamontowanym bagażnikiem, podczas pokonywania zakrętów. Wynik testu: 15.02.2008r: Test przeprowadzony został na wyznaczonym, krętym odcinku drogi, znanym dobrze osobie przeprowadzającej test. Test przeprowadzony został w dniu montażu bagażnika. Niska waga (16 kg) nie powoduje żadnego uczucia zwiększonego przechyłu pojazdu, podczas pokonywania zakrętów. Pusty bagażnik, zamontowany na dachu samochodu nie wpłynął na komfort podróżowania. Test zakończył się oceną pozytywną.












































