Aktualności
Montaż i eksploatacja wyciągarek elektrycznych
Od kilku lat w Polsce dynamicznie rozwija się rynek sportów off-road a wyciągarka w samochodzie terenowym, używanym poza asfaltem, stała się normą. Poniższy tekst powstał w celu udzielenia użytkownikom wyciągarek niezbędnych porad dotyczących montażu, eksploatacji oraz konserwacji wyciągarki elektrycznej w aucie terenowym.
MONTAŻ
Wszystkie wyciągarki MORE 4X4 dostarczane są w zestawie z przewodami
zasilającymi, prowadnicą rolkową, liną stalową, śrubami montażowymi oraz
pilotem sterującym pracą wyciągarki. W zestawie nie znajduje się
natomiast płyta montażowa, którą należy zakupić lub wykonać
indywidualnie do potrzeb konkretnego modelu pojazdu. Najprościej jest
kupić gotową płytę montażową . Pamiętajmy, że w ten sposób zyskujemy
profesjonalnie wykonany produkt zapewniający łatwość montażu a także
bezpieczeństwo podczas późniejszej pracy urządzenia. Korzystając z
gotowego zestawu montażowego lub zderzaka stalowego z płytą pod
wyciągarkę, przeznaczonego do konkretnego modelu pojazdu, teoretycznie
możemy nawet sami przeprowadzić montaż wyciągarki w aucie. Trzeba jednak
mieć do tego celu zarówno doświadczenie, jak i warunki warsztatowe,
dlatego zawsze będziemy zalecać montaż wyciągarek w profesjonalnych
warsztatach 4x4.
Jednak do wielu modeli samochodów nie występuje ani płyta montażowa ani
zderzak z płytą.
W takim przypadku jedynym, właściwym sposobem przeprowadzenia montażu
wyciągarki jest wizyta w jednym z naszych autoryzowanych
dealerów/serwisów. Wykonanie płyty montażowej lub całego zderzaka z
płytą to nie łatwe zadanie nawet dla doświadczonych fachowców. Taki
proces z reguły trwa kilka dni i ze względu na poświęcony czas, jest
dość kosztowny. Właściwie przeprowadzony montaż zapewni nam
bezpieczeństwo podczas użytkowania wyciągarki a także z pewnością
wpłynie na żywotność urządzenia oraz jego parametry pracy.
Wielokrotnie zdarzały się przypadki nieprawidłowego montażu wyciągarki,
„we własnym zakresie”. W takich przypadkach dochodziło np. do:
- spadku mocy urządzenia i jego przegrzewania się – źle podłączony przewód masowy wyciągarki ( np. do ramy); słabe styki bądź klemy akumulatora; słabe styki w skrzynce przekaźnikowej; źle dobrany wyłącznik główny,
- blokowania się bębna wyciągarki co uniemożliwia swobodne rozwijanie liny bez użycia silnika – zbyt cienka, bądź źle wykonana płyta montażowa, co powoduje wyginanie się jej i w rezultacie przekaszanie się urządzenia i blokowanie się bębna,
- wyrwania się płyty lub całego zderzaka z samochodu – zbyt słabe mocowania płyty do ramy pojazdu; użycie zbyt małej ilości zbyt cienkich śrub o marnej jakości.
W przypadku montażu wyciągarki elektrycznej należy pamiętać o:
- zastosowaniu w pojeździe na głównym przewodzie prądowym wyciągarki, głównego wyłącznika prądu( wyłącznik masowy z ciężarówki) o mocy nie mniejszej niż 250 A.
- wykonaniu płyty montażowej z dużym zapasem wytrzymałości. Stal stosowana w płytach montażowych ma z reguły grubość od 4 mm w przypadku konstrukcji wieloczęściowych, giętych, do 12 mm w przypadku konstrukcji większych o płaskim kształcie, niezawierających zbyt wielu gięć.
- zastosowaniu przynajmniej 8 punktów mocowania płyty montażowej do ramy pojazdu. Śruby stosowane do tego celu to minimum 10 - 12mm o zwiększonej wytrzymałości.
Należy pamiętać także o tym, że niewłaściwie przeprowadzony montaż będzie miał wpływ na samą wyciągarkę i jej żywotność. W przypadku niewłaściwego montażu dochodzić może do: nadmiernego zużywania się łożysk bębna, uszkodzenia bierzni hamulca, wytapiania się izolacji lub zwarcia w silniku bądź skrzynce przekaźnikowej i innych awarii. Będąc posiadaczem samochodu terenowego z wyciągarką musimy pamiętać, że używane przez nas urządzenie musi być bezpieczne zarówno dla nas, jak i osób trzecich, dlatego zawsze zalecać będziemy montaż wyciągarek u specjalistów.
UŻYTKOWANIE I EKSPLOATACJA
Każdy posiadacz auta terenowego z wyciągarką powinien pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
- Niewłaściwie zamontowane lub użyte urządzenie może spowodować obrażenia zarówno ciała jak i sprzętu.
- Podczas obsługi wyciągarki należy pamiętać o trzymaniu rąk z dala od części ruchomych urządzenia. Nawijając linę na bęben należy trzymać ręce nie mniej niż 1m od prowadnicy rolkowej.
- Podczas wyciągania pojazdu należy zadbać o to aby osoby trzecie znajdowały w bezpiecznej odległości od pojazdu i zasięgu liny wyciągarki.
W celu właściwej eksploatacji wyciągarki elektrycznej należy pamiętać:
- Żeby lina zawsze była równo nawinięta na bęben. Po każdym użyciu wyciągarki należy z powrotem ułożyć linę na bębnie . W przypadku nierówno zwiniętej liny i wyciągania się na wyciągarce, prawdopodobnie dojdzie do zakleszczenia się liny między zwojami a z pewnością do uszkodzeń i rozgnieceń liny.
- Podczas wielokrotnego wyciągania się w krótkich odstępach czasu należy sprawdzać, czy silnik wyciągarki nie jest zbyt gorący. W takim przypadku należy dać odpocząć wyciągarce do chwili ostygnięcia silnika.
- Zawsze należy używać pasa do ochrony drzewa o ile takowe ma być naszym punktem zaczepu. Zapinając linę wyciągarki bezpośrednio na drzewie doprowadzisz do jego uszkodzenia. W ten sposób narazisz się na nieprzyjemności ze strony właścicieli terenu, po którym się poruszasz a także na dezaprobatę ze strony innych off-roaderów w środowisku.
- Wyciągarka elektryczna to dosyć proste urządzenie , jednak jego prawidłowa obsługa i umiejętność skutecznego wykorzystywania w terenie, zależna jest od posiadanego doświadczenia. Dobrze jest spróbować kilka razy wykorzystać wyciągarkę „ na sucho” a także w mało wymagającym terenie, gdzie „spokojnie” zapoznamy się z obsługą urządzenia. Warto też skorzystać z doświadczeń kolegów ze środowista off-road lub poprosić o krótkie szkolenie z obsługi wyciągarki u jednego z naszych autoryzowanych dealerów/serwisów po montażu wyciągarki.
- Jeżeli wyciągasz auto na wyciągarce staraj się nie szarpać autem, tak żeby nie uszkodzić wyciągarki i nie zerwać liny. Nigdy też nie wyciągaj swojego samochodu drugim autem używając liny z wyciągarki jako holu.
- Wyciągając auto pod lekkim kątem w bok, należy sprawdzać czy lina zbyt mocno nie gromadzi się z jednej strony bębna. W przypadku nagromadzenia się liny z jednej strony bębna dojdzie najpierw do zakleszczenia się jej pomiędzy podporami wyciągarki a w dalszym rezultacie do wyłamania podpór.
- Jeżeli zakopany samochód stawia bardzo duży opór i w wyciągarce brakuje mocy aż zaczyna ona stawać należy przerwać wyciąganie, zmienić punkt zaczepu liny a być może użyć bloczka zwrotnego, który zwiększy siłę uciągu o ok. 1,8 raza, jednocześnie 2 krotnie spowalniając wyciągarkę.
- W celu rozwinięcia liny z wyciągarki zalecane jest używanie sprzęgła. Rozwijając stale linę przy pomocy silnika doprowadzimy do znacznie szybszego zużywania się hamulca wyciągarki, który pracuje zawsze podczas rozwijania liny silnikiem.
- Jeśli nasza wyciągarka wydaje nam się zbyt słaba do postawionego przed nią zadania , zawsze należy pamiętać, że znacznie rozwijając linę z bębna i wyciągając się na pierwszej warstwie liny uzyskamy dużo lepsze efekty i wykorzystamy pełną moc urządzenia. W takim przypadku pamiętajmy, że lina do bębna przymocowana jest śrubą 6mm a trzymanie się liny na bębnie zachodzi na pierwszych, sześciu, ścisłych nawojach liny. Jeżeli lina będzie luźno nawinięta na bębnie to prawdopodobnie dojdzie do zerwania się śruby mocującej. Należy pamiętać o ścisłym nawijaniu liny na bębęn, pod obciążeniem.
- Sprzęgło stosowane w wyciągarkach MORE 4X4 to sprzęgło kłowe. Oznacza to, że można go używać jedynie wtedy, kiedy lina jest zluzowana.
- Wyciągarki elektryczne, nawet modele posiadające zabezpieczenia przed wodą nie są urządzeniami wodoodpornymi. Oznacza to, że po użytkowaniu i zamoczeniu wyciągarki pod wodą należy wykonać przegląd serwisowy, podczas którego wysuszone zostaną podzespoły wyciągarki i wymienione smary w podzespołach mechanicznych. Niewykonanie przeglądu może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia podzespołów elektrycznych i awarii podzespołów mechanicznych. Mokry wewnątrz silnik może spowodować zwarcie lub delikatny pobór prądu, co doprowadzać może do wyładowywania się akumulatora. Warunki atmosferyczne ( deszcz, śnieg itp.) nie mają wpływu na urządzenie.
- Po skończonej pracy, wyciągarka powinna zostać wyłączona głównym wyłącznikiem prądowym.
SERWISOWANIE
Każda wyciągarka, co pewien czas powinna przechodzić przeglądy okresowe.
Dla kogoś, kto używa urządzenia kilka razy w roku, okres pomiędzy
przeglądami może wynosić nawet 2 lata. Dla bardziej ambitnych
off-roadowców maksymalnie rok, jednak jeśli np. jesteśmy uczestnikami
imprez typu przeprawowego, nasza wyciągarka bezwzględnie powinna być
serwisowana po każdym rajdzie.
Przegląd okresowy powinien zawierać:
- wymianę smaru przekładni planetarnej, jeśli ten wykazuje ślady kontaktu z wodą lub raz na dwa lata ( smar przekładniowy wodoodporny lub np. smar litowy),
- kontrolę zużycia szczotek silnika i jego łożysk,
- kontrolę i ewentualną wymianę wałków hamulca i oringów w jego bieżni,
- sprawdzenie, przeczyszczenie i porządne skręcenie wszystkich styków elektrycznych wyciągarki (w skrzynce przekaźnikowej oraz na silniku i przy klemach akumulatora)
- konserwację liny wyciągarki o ile ta nie nadaje się do wymiany (linę wymieniamy dużo częściej niż wykonujemy przegląd wyciągarki),
- kontrolę, smarowanie i ewentualną wymianę łożyskowania bębna wyciągarki,
Nie należy dodatkowo uszczelniać urządzenia np. silikonem. W takich przypadkach podczas zamoczenia wyciągarki dochodzi najczęściej do zatrzymywania wody w urządzeniu (silnik, przekładnia, hamulec).
PODSUMOWANIE
Wyciągarki elektryczne to stosunkowo proste urządzenia, jednak wymagają
one właściwego montażu, logicznego użytkowania i okresowych przeglądów
serwisowych.
Biorąc pod uwagę nasze doświadczenia serwisowe oraz wiedzę na temat
podstawowych błędów, jakie najczęściej popełniają użytkownicy
wyciągarek elektrycznych, zawsze zalecać będziemy montaż, szkolenie i
serwisowanie wyciągarek w sieci autoryzowanych dealerów/serwisów MORE
4X4. W ten sposób możemy uniknąć wielu awarii, wynikających z
niewłaściwej eksploatacji czy montażu wyciągarki elektrycznej w naszym
aucie.
SA